top of page

על טיפול רגשי 

בקשר לטיפול....

מערכות היחסים עם הסובבים אותנו הן מפתח לתחושת רווחה ומשמעות בחיינו.

 

שביל להיות בקשר עם אדם אחר צריך להתקרב. להתקרב זה מסקרן, זה מביך, זה מפתיע, זה סיכון להפגע,  זאת הזדמנות להכיר משהו חדש... להיות בקשר זה הרבה מאוד דברים. קשר עם עצמנו וקשר עם אחרים זה מה שאנו חווים מרגע שנולדנו. האופן שבו אנחנו נמצאים בקשר קובע במידה רבה את מה שקורה בחיינו. לכן הטיפול, חייב להיות בעצמו, סוג של קשר. 

החוויה בטיפול היא חוויה של קשר מטיב. קשר שיש בו הקשבה, שיתוף, דו שיח. 

הקשבה היא לא רק הסיפור שמסופר במילים, אלא למה שנאמר בין השורות ובין הצבעים. זו הקשבת עומק שבה המטפל מאתר זוית התבוננות חדשה על חייו של המטופל, כזו הנותנת פתח לשינוי חיובי ממקום של תקיעות למקום של גמישות ואפשרויות חדשות.  

father-2307205_1280.png

מתי באים לטיפול?

גורמים חיצוניים רבים יכולים להמליץ לאדם אחר לפנות לטיפול רגשי, אבל כשמדובר בטיפול פרטי, ההחלטה להגיע היא בסופו של דבר רק של המטופל עצמו. 


לכולנו יש מצפן פנימי שמורה לנו את הדרך. רב ההחלטות שלנו, נלקחות בעזרתו, או לפחות בהשפעתו הרבה. החיים מבלבלים, יש קולות רבים שמושכים אותנו לעשות כך או אחרת, אבל כל עוד המחוג במצפן הפנימי יודע את הכיוון - אנחנו מסתדרים. 

השלב שבו מחליטים לפנות לטיפול הוא כאשר המצפן שלנו כבר לא כל-כך מכוייל. אותו מחוג שתמיד הורה את הכיוון - עכשיו שואל אתכם בחזרה מה לעשות. 

כי כל עוד אדם מרגיש שהוא שולט בחייו, הוא לא ירגיש צורך בקבלת עזרה חיצונית. כאשר הוא חש בלבול והוא מרגיש שהוא מאבד את הדרך - זה הזמן לפנות לטיפול. 

את ההרגשה הזו של המצפן שאינו מכוייל, כל אחד יודע לזהות כשהוא נמצא שם. זו לא הרגשה קלה. זו יכולה להיות תחושת אכזבה, ביקורת עצמית, כעס, בושה... אולי רצון להסתגר או להעמיד פנים שהכל בסדר... וזה בדיוק הזמן לפנות לעזרה מקצועית. כל יום שעובר הוא סבל מיותר לכם ולסובבים אתכם. 

ואיך זה עובד עם ילדים?

במקרה של ילדים, לא הילד הוא זה שבוחר לבוא לטיפול כמובן. כשמדובר בילדים לא תמיד ברור האם מדובר בשלב התפתחותי, בתופעה שתחלוף מעצמה, בעיה אורגנית, קושי רגשי או דבר אחר. לפעמים יש בעיקר סימנים שמעידים על איזושהי בעייה אך לא תמיד ניתן לתת לזה "שם". ולפעמים הבעיה היא מאוד מובהקת וברורה. אם אתם, ההורים, מבולבלים, תתייעצו. כל טיפול בילד מתחיל בפגישה עם ההורים. הפגישה הזו היא חשובה ביותר כיון שבה המטפל מקבל רקע ונתונים על הילד. מתוך הרקע והנתונים הוא יכול לבנות תמונה, לפחות התחלתית, של הטיפול המתאים לילד. לפגישה תוכלו להביא גם את ההיסוסים, הספקות, השאלות. אם יוחלט על טיפול יהיה מקום לתיאום ציפיות להמשך. במקרים אחרים אולי תופנו לאיש מקצוע אחר שיתאים לכם יותר. מה שבטוח - אל תשארו עם החששות בבטן. קבלו מידע מקצועי כדי לקבל החלטה מושכלת. לפעמים, חוסר הידיעה והמתח שמא אולי יש בעיה - יוצרים מתח גבוה בפני עצמו שאין לו כל תועלת, להיפך. 

ילדים גדלים מהר, והשינויים שעוברים עליהם מתקדמים בקצב גבוה, לטוב ולרע. טיפול מקצועי לילד והדרכה להוריו בשלב מוקדם מונעים הדרדרות עתידית וסבל מיותר לילד ולסביבתו. 

הטיפול יכול להתמקד בקשיים כגון:

- קושי חברתי

- בעיות התנהגות 

- דימוי עצמי נמוך

- המנעות מהתמודדות

- ההשפעות רגשיות של קשיי קשב וריכוז

- קשיי הסתגלות והתמודדות עם שינויים 

- ויסות רגשי 

- דיכאון וחרדה

- התמודדות עם שינויים ומעברים (כמו מעבר מגן לביה"ס, לידת אח וכדומה)

 

כאשר מדובר בילדים, רצוי שהטיפול יהיה חווייתי, ובגובה העיניים של הילד. שילוב של אמצעי ביטוי חלופיים, כמו משחקים שהוא מכיר ויצירה שמעניינת אותו מאפשרים לו להתבטא בחופשיות ובאופן טבעי (לכן טיפול באמצעות אמנות כל-כך מתאים לילדים).

טיפול בילדים הוא טיפול מערכתי.

הילד הוא מוקד הטיפול. אך אם הטיפול לא יתייחס גם לסביבה בה הילד גדל, השפעת הטיפול תהיה שטחית ולזמן קצר. 

לשם כך, טיפול בילדים חייב לשלב גם הדרכת הורים. ההורים, הם בעלי ההשפעה העיקרית על ילדיהם. לכן, מעורבותם  חיונית ממספר בחינות:

- ההורים יכולים להוסיף מידע חשוב שתורם לתהליך הטיפול. 

- כאשר ההורים מעורבים בטיפול, הם מקבלים כלים להטמעת הטיפול גם בבית. 

- הסיכויים לשינוי מהותי ולאורך זמן אצל הילד, עולים משמעותית כאשר ההורים לוקחים חלק פעיל ורציף בהדרכת ההורים. 

- בזכות הפתיחות של ההורה לתהליך, המודעות שלו ליחסים עם ילדו גוברת, ומחזקת את כישורי ההתמודדות שלו כהורה. עוד על מעורבות ההורים בטיפול

bottom of page